ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت
سرخط خبرها

دبیر علمی همایش ملی نما و هویت: نما بازتاب نوع و سبک زندگی شهروندان در شهر است

  • کد خبر: ۲۰۳۰۴۷
  • ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹
دبیر علمی همایش ملی نما و هویت: نما بازتاب نوع و سبک زندگی شهروندان در شهر است
دبیر علمی همایش ملی نما و هویت گفت: نما بازتاب نوع و سبک زندگی شهروندان در شهر بوده و پرداختن به موضوع نما و هویت در حال تبدیل شدن به یک دل‌مشغولی ماندگار است.

به گزارش شهرآرانیوز، مریم استادی امروز، ۹ دی ماه، در همایش ملی نما و هویت که در هتل پردیسان برگزار شد، اظهار کرد: اهمیت نما از این جهت بوده که اولین سطح مواجهه انسان با پدیده شهر است. در مواجهه با نما، معماری و شهر را دریافت می‌کنیم.

وی افزود: نما بازتاب نوع و سبک زندگی شهروندان در شهر است. پرداختن به موضوع نما و هویت در حال تبدیل شدن به یک دل‌مشغولی ماندگار بوده، همایش‌ها، گفت‌وگوها، کتاب‌ها و مقالات متعددی در این زمینه انجام می‌شود، اما همچنان سوالاتی برجا مانده است.

عضو هیات مدیره معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی بیان کرد: معماری با درک زمینه حاصل می‌شود، اما سوال این است که چه میزان از این زمینه را درک می‌کنیم. این سوال ما را به این سمت می‌برد که تداوم هویت را در پیوند با گذشته در معماری جدید جستجو کنیم. منظر با الگوی معماری و شهرسازی ایرانی-اسلامی سال‌هاست جامعه معماری و شهرسازی را درگیر کرده است.

استادی عنوان کرد: چگونه می‌توانیم برای مشهد به عنوان یک شهر حرم‌مقام الگویی داشته باشیم و چهره امروز مشهد چگونه با معماری و شهرسازی ایرانی‌-اسلامی ارتباط برقرار می‌کند؟ اگر صحبت از معماری امروز و توسعه جدید می‌کنیم، این تولید جدید باید بر مبنای چه ریشه‌هایی از گذشته باشد؟ این سوالات اصلی معماری و شهرسازی است.

دبیر علمی همایش ملی نما و هویت گفت: زمان ثبت نام چهار سوال از ۲۲۰ شرکت‌کننده سوال کردیم. اول اینکه مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در شکل‌گیری ساختمان‌های معاصر در مشهد چیست؟ که شرکت‌کنندگان اقتصاد را مهم‌ترین عامل دانستند. سوال دوم این بود که تا چه میزان الگوبرداری از نما‌های گذشته شهر را جذاب و کارا تلقی می‌کند که پاسخ متوسط بود.

وی ادامه داد: در سوال سوم پرسیدیم به نظر شما اقبال عمومی نسبت به نمای ایرانی-اسلامی در شهر مشهد چه میزان است که همه آن را کم عنوان کردند. سوال آخر نیز این بود که تا چه میزان استفاده از تزیینات ایرانی-اسلامی در نما منجر به تغییر هوبت بافت و ساختمان‌ها می‌شود؟ پاسخ اکثر شرکت‌کنندگان زیاد بود. این سوالات بعد از اتمام سخنرانی‌ها و یک پنل بار دیگر پرسیده می‌شود تا اثرگذاری همایش مشخص شود.

عضو هیات مدیره معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی تصریح کرد: نظام مهندسی به سهم خود و براساس اهداف قانونی اقدام به برگزاری این همایش کرده، اما موضوع نما، هویت و پرداختن به ارتقا منظر شهر‌ها نیاز به خواست و مطالبه عمومی از طرف تمامی ارگان‌های دست‌اندرکار از جمله شهرداری، استانداری، شورای شهر و دانشگاه‌ها دارد که می‌توانند به سهم خود نقش ایفا کنند. طرح‌های تفصیلی در شهر مشهد در حال تکوین هستند که این همایش‌ها دستاورد خوبی در این زمینه دارد.

در ادامه حسین بشیر، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی اظهار کرد: در نیمه دوم سال گذشته و امسال هفت همایش علمی ملی در رشته‌های مختلف برگزار کردیم که شامل متروپل، بلندمرتبه‌سازی، طراحی بر مبنای عملکرد، شهرسازی، برق، نقشه‌برداری و همایش فعلی است.

وی خاطرنشان کرد: در قانون نظام مهندسی بعد از ماده یک که قانون را تعریف می‌کند، بند یک ماده دو در خصوص بازمعماری، تقویت، حمایت و توسعه ارزش‌های اسلامی و فرهنگ اسلامی در معماری و شهرسازی بوده و در ماده ۱۵ که شرح وظایف هیات مدیره مطرح شده، در بند یک برنامه‌ریزی در جهت توسعه و تقویت ارزش‌های اسلامی در معماری و شهرسازی مطرح می‌شود.

بشیر با بیان اینکه نما و هویت بیشتر به شهرسازی و معماری مرتبط است که هر دو با هم می‌توانند این مساله را دنبال کنند، عنوان کرد: در خصوص دکوراسیون و معماری داخلی معمولا موفق هستیم؛ زیرا مالک دنبال این موضوع است، اما کسی به بیرون که همه می‌بینند و در تاریخ مطرح می‌شود توجه نمی‌کند، حتی شهرداری، راه‌وشهرسازی یا خودمان آنگونه که باید و شاید توجه نمی‌کنیم. این یک خلا عمده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی اضافه کرد: آیندگان باید نما را ببینند و بگویند مربوط به چه دوره‌ای است، در حالی که اینگونه نیست و ما هرگونه نمایی را می‌بینیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->